Vermaert Konstschilderesse

B15

Stilleven met twee tulpen

Verblijfplaats: Cincinnati Art Museum
Andere titels in literatuur:

  • Stilleven met bloemen
  • Vaas met tulpen, rozen en andere bloemen met insekten

Drager: doek
Signering: Mia V Oosterwijk
Plaats signering: op de rand van het tafelblad rechterkant
Datering: 1669
Afmetingen: 47,5 x 38,5 cm (1828,8 cm2)
Bijzonderheden:

  • Kunsthandel Richard Green London, 1972
  • legaat van mw. L.W. Scott Alter aan het museum 1988

Literatuur: Connaisseur september 1972

Beschrijving:

Een vaas met bloemen staat op een stenen bruine tafel voor een donkere achtergrond.
In de hoeks rechts onder zit een Atalanta-vlinder op de rand van de tafel. Als tegenhanger van de vlinder zit aan de linkerkant van de vaas naast een afgevallen bloemblaadje een vlieg.
Het boeket bestaat uit o.a. twee rood-wit geaderde tulpen, waarvan een in alle pracht, een reeds uitgebloeid.
Verder zijn te zien: twee papaverknoppen, blauwe iris (Siberische iris), lelietjes van dalen, waarop een bosparelmoervlinder zit, blauwe oosterse sterhyacintjes, een rood-witte anjer, witte roos, waarop een vrouwelijke gewone oeverlibel is neergestreken, provenceroos, oostindische kers.
Het afhangende gestreept gras completeert het geheel. 

In de vaas (wederom) duidelijk een weerspiegeling van het atelierraam. In de vaas zou tevens een zelfportret van Maria te onderkennen zijn. 

Bijzonderheden:

Ook dit schilderij bevat enkele zinnebeeldige verwijzingen (tulpen: ijdelheid, leven en sterven, vlieg (bederf) en vlinder (atalanta) (wederopstanding).

Deskundigen bij RKD plaatsen een vraagteken bij zowel jaartal als signering. De signering is in sierlijke krulletters aangebracht. Die lijkt overigens in hoge mate op die op het schilderij, beschreven onder nr B18 (paneel de Boer 45x34,5). Opmerkelijk is de bij dit schilderij gebruikte spelling (Oosterwijk zonder c) terwijl bij het volgende schilderij weer wel een c voor de k staat. Die afwijkende schrijfwijze zien we overigens ook op het paneel B19.

De uitgebloeide, bijna verwelkte tulp is opmerkelijk. Die komt verder niet terug in werken die worden toegeschreven aan Maria van Oosterwijck. Wel zien we een dergelijke tulp op het doek in het Staatliches Museum Schwerin, waarvan de toewijzing aan Maria sterk wordt betwijfeld of is verworpen. Zie het hoofdstuk ‘verworpen oeuvre’.