Bloemstilleven in een glazen vaas met vijf schelpen op een marmeren blad
Verblijfplaats: Joslyn Art Museum, Omaha, Nebraska
Andere titel:
- Still Life of Flowers in a Glass Vase
Drager: doek
Getekend: ja
Plaats signering: op de rand van het marmeren blad
Datering: ca. 1685
Afmetingen: 88,5 x 66,5 cm (5885 cm2, 31¾ x 26¼ inches)
Bijzonderheden:
- Door het museum verworven in juni 2019, via Ben Elwes Fine Art, Londen, met steun van het Ethel S. Abbott Art Endowment Fund en het General Art Endowment Fund. Daarvoor was het gedurende enkele generaties in bezit van één familie.
Literatuur: -
Beschrijving:
Het boeket in een glazen vaas bevat maar liefst zeventien bloemen. Ze zijn gedetermineerd door Victor van Pieterson: bont rietgras (Phalaris arundinacea ‘Picta’), roze provenceroos (Rosa centifolia), dagschone (Convovulus tricolor), de niet meer bestaande ‘virus’ tulp, witte roos (Rosa alba semi-plena), blauwe maagdenpalm (Vinca minor), blauwe valse ridderspoor (Consolida ajacis), rood-witte tuinanjer (Dianthus caryophyllus), blauwe Siberische lis (Iris siberica), fluitenkruid (Apiaceae), rode dubbele slaapbol (Papaver somniferum), witte gewone salomonszegel (Polygonatum multiflorum), witte akelei (Aquilegia vulgaris ‘nivea’), witte appel (Malus domestica), lila sering (Syringa vulgaris), het blad van de jeneverbes (Juniperus communis) en de witte keizerskorenbloem (Amberboa moschata).
Het doek bevat drie vlinders: links van het midden een atalanta, op de rechterzijde van de meest linker tulp in het midden een distelvlinder en rechts van de vaas op het grijze marmeren tafelblad een dagpauwoog.
Op de witte roos in de midden van het boeket heeft Maria een aardhommel gesitueerd. Op het marmeren tafel zit precies tussen de schelp en de dagpauwoog een vlieg. Verder zien we een honingbij en nog een niet gedetermineerde hommel.
Links van de vaas liggen vijf verschillende tropische schelpen.
In het persbericht dat het museum na de verwerving uitbracht, meldde Taylor J. Acosta, Joslyn’s associate curator voor Europese kunst: “Of the known works by Van Oosterwyck, this painting is one of the most significant in terms of quality and scale. The meticulous attention to detail and the great variety of blooms, as well as the inclusion of insects and shells, make this an excellent example of the genre.” “Joslyn is actively working to increase the representation of women artists in its collections, and this addition marks the earliest example in the European collection”.
Bijzonderheden:
Lijst: Het doek is vervat in de oorspronkelijke 17e eeuwse lijst. Bovenaan zijn twee metalen haakjes bevestigd waarop een roede ruste, waaraan een zijden gordijntje hing. In de 17e eeuw was dat niet ongebruikelijk. Het beschermde het schilderij tegen licht, rook of andere beschadiging. Tegelijkertijd is het wegschuiven van het gordijn een bijzondere gebeurtenis die het belang van het kunstwerk onderstreept, wat meestal gebeurde voor een select publiek. De roede is nagemaakt en op de lijst bevestigd.
Schelpen:
De schelp links behoort tot de familie Muricidae, chichoreus, mogelijk een Hexaplex fulvescens, die ook te zien is op doek B8. Daarnaast op de achtergrond een tijgerschelp (Cypraea Tigris). De middelste schelp behoort tot de familie Trochidae, mogelijk een Undosa. De deze schelp en de schelp direct rechts daarvan gebruikte Maria ook op haar schilderij ‘Stillevenboeket met vier schelpen’ (schilderij B2). Zie ook B1a.