Boeket in een glazen vaas op een gedeeltelijk met een kleed gedrapeerde marmeren tafel
Verblijfplaats: Particulier bezit
Andere titels in literatuur:
- Boeket in een glazen vaas met daarin een reflectie van de kunstenares
- Still Live of Flowers in a Glass Vase on a Partly Draped Marble Table
Drager: doek
Getekend: neen
Datering: neen; geschatte datering F. Meijer RKD tussen 1680-1689
Afmetingen: 79,9 x 64,5 cm (5153,5 cm2)
Andere opgave (1997): 79,7 x 65,5 cm (5220,4 cm2)
Bijzonderheden:
- Eugène Slatter Gallery Londen, 1945; toen toegeschreven aan Rachel Ruysch. De toewijzing is in de jaren 80 van de vorige eeuw onafhankelijk door Ingvar Bergstrom en Sam Segal gecorrigeerd en wordt thans toegeschreven aan Maria van Oosterwijck
- Arthur Tooth & Sons
- Van 1992 tot 1994 kunsthuis Richard Green
- Daarna tot 1997 in bezit van mrs. Jose Montfort Bebb, Pethworth Sussex
- Veiling Sotheby’s New York, 30 januari 1997 (opbrengst 80.000,- US dollar)
Documentatie:
- M.H. Grant, Rachel Ruysch 1654-1750, 1956, p. 31, nr. 63 (als R. Ruysch)
- Catalogus tentoonstelling Royal Academy Londen ‘European Masters of the 18th century’ 1954-1955, nr. 438 (als Rachel Ruysch)
- Catalogus Richard Green 1994, nr.19, m. afb in kleur
Beschrijving:
Op een bruin-rood-wit marmeren tafel is in een glazen vaas een rijk boeket gearrangeerd. Het boeket is samengesteld uit o.m. een geel-rode en rood-witte tulp, twee rood wit gestreepte anjers, een provenceroos, een witte roos, stokroos, tulbandlelie (Turkse lelie), een sneeuwbal (Gelderse roos of balroos, Viburnum opulus 'Roseum'), klaproos en iris. Rechts van de vaas bedekt een kleed met franjes de tafel, waarop een kever is afgebeeld.
In de vaas heeft de schilderes een zelfportret geschilderd. De vaas weerspiegelt ook het raam van het atelier.
Bijzonderheden:
Het zelfportret van Maria van Oosterwijck met een palet in de hand, weerspiegelend in het glas van de vaas, is een element dat soms terugkeert in haar schilderijen. Zie hiervoor bij voorbeeld ook het Weense Vanitasschilderij (A1) en het schilderij ‘Boeket in een glazen vaas met een wijngaardsprinkhaan en een zelfportret’ (B26).
Met name een minutieuze vergelijking van het zelfportret in de vaas op dit schilderij en die in de glazen fles van het Weense Vanitasschilderij maakt duidelijk dat dit schilderij onmiskenbaar van Maria van Oosterwijck is. (Zie ook pag 60-61 van Kijken naar onszelf; zelfportretten van vrouwen).
Ook hier zien we weer het bruin-rood-witte marmeren tafelblad.
Opmerkelijk is de overeenkomst van enkele elementen van een schilderij, dat aan Anna Ruysch wordt toegeschreven: het tafelblad en de weergave van het kleed met franjes (zie voorbeeld rechts).