Vermaert Konstschilderesse

B18

Bloemen in een vaas op een marmeren blad

Verblijfplaats: Particulier bezit
Andere titels in literatuur:

  • still life of roses, carnations, a tulip and other flowers in a glass vase
  • An iris, a rose and other flowers in a glass vase on a ledge

Drager:  paneel

Signering : Maria V Oosterwijck
plaats signering: midden onder op het blad in sierlijke krulletters
Datering : geen; vermoedelijk een vroeg werk, mogelijk voor 1668
afmetingen: 45,1 x 34,5 cm (1552,5 cm2)
Bijzonderheden:

  • Kunsthandel Pieter de Boer, Amsterdam, 1938
  • Christies London, 19 maart 1965
  • Privé collectie, Oxfordshire, 1971 (volgens de gegevens van het Courtauld Institute, Londen);
  • Kunsthandel David Koetser Zurich 1994;
  • TEFAF 1994
  • Privé collectie: 1994-2011
  • Sotheby’s New York, 9 juni 2011
    • Inzet veiling: 50,000—70,000 USD; hamerprijs: 98.500 USD (67.825 Euro)

Beschrijving: 

Het schilderij omvat een beperkt aantal bloemen, waaronder de vrij standaard in schilderijen van Maria van Oosterwijck voorkomende bloemen, zoals de provenceroos, witte roos, afrikaantje, twee anjers en twee tulpen en een (kleine) zonnebloem (rechtsachter). Verder zien we hier o.m. het lelietje van dalen (midden onder), links een klokjesgentiaan met links daarachter sinasappelbloesem, een blauwe iris en rechtsachter boven fluitekruid. Het boeket wordt aan de rechterzijde afgerond door het zilvergrijze blad van het kruiskruid.
De glanzende vaas staat op een marmeren blad.

Bijzonderheden:

Het marmeren blad heeft geen gesneden bolle zijkant, maar is recht. Aan de onderkant van de witte roos links is een Kleine Parelmoervlinder geplaatst.
De signering van het schilderij vertoont overeenkomsten met het schilderij B15.

In de veilingcatalogus 2011 werd het schilderij aldus omschreven: “This lovely and delicate vase of flowers by Maria van Oosterwijck is characteristic of the artist's meticulous and finely rendered still life compositions. Here, delicately veined, papery leaves are juxtaposed with heavy, velvety blossoms. The lace-like wings of the butterfly are subtly rendered and the intricate, inverted reflection of the lead-paned window in the body of the glass vase gives the whole an incredibly life-like appearance. Immediately to the left of the large, pink rose at the center of the bouquet, almost hidden at the back of the arrangement, is a sunflower. A favorite of the artist, she frequently included sunflowers in her floral arrangements, almost like an emblem or second signature.”