Vermaert Konstschilderesse

B2

Stillevenboeket met vier schelpen

Verblijfplaats: Kopenhagen, Statens Museum for Kunst / Fredenburg
Andere titels in literatuur:

  • Blumenbouquet in Glasvase
  • Blomsterbuket i et glas
  • Bouquet of Flowers in a Glass Vase

Drager: doek
Getekend: Maria van Oosterwijck
Plaats signering: rechtsonder
Datering: 1685
Afmetingen: 101 x 77,5 cm (7827,5 cm2)
Bijzonderheden:

  • Statens Museum for Kunst, Spengler 542, eerder the Royal Danish Kunstkammer, verworven in 1762

Beschrijving:

Dit schilderij dat Maria op 55-jarige leeftijd maakte, is een van de grotere doeken. Het boeket is opgebouwd uit bloemsoorten die ze ook op andere schilderijen gebruikte, maar er zijn ook ‘unieke’ bloemen.
Traditioneel heeft Maria ook hier weer voor de witte rozen en de Provenceroos als centrale bloem gekozen, naast de weggedraaide rode papaver. Het compositie- en perspectiefversterkende versterkende gestreept gras met aar ontbreekt evenmin. Verder zien we: de rood-witte anjer, de rode kamperfoelie, wilde cichorei, oostindische kers, afrikaantje en andere bloemen. De oranje lelie aan de bovenkant van het boeket heeft sterke gelijkenis met die op het schilderij ‘Boeket in een Keulse kan’(B4).
Opvallend zijn:

  • wit en paars vingerhoedskruid;
  • rode kamperfoelie geheel links
  • akkerklokje rechtsboven.

Bijzonderheden:

Zoals op het schilderij ‘Stilleven met zonnebloem en schelpen’ (schilderij B11) in Dresden zien we hier ook schelpen als bijwerk aan de linkerkant op het tafelblad. Op dit doek zijn het er vier. De rechtse schelp is dezelfde als de rechtse schelp op het schilderij in Dresden en de schelp op het schilderij ‘Bloemstilleven met een schelp, een waterjuffer en een hommel’ (schilderij B16) in Londen.
Het schilderij toont drie vlinders: het koolwitje hangend aan de oranje lelie (boven, rechts van het midden) en de kleine vos, die ook op het schilderij in Dresden figureert, (op de geknakte anjer rechtsonder) en de atalanta (links onder op de lila-witte anjer).
Mogelijk is dit schilderij in Kopenhagen terecht gekomen door tussenkomst van de Zweedse architect Nicodemus Tessin jr., die in 1687 in Amsterdam bij Melchior d’Hondecoeter versteld stond van een schilderij van Maria van Oosterwijck en haar vakmanschap (zie biografie, hoofdstuk Amsterdam).

Compositie:

Maria van Oosterwijck schilderde haar boeketten volgens een van te voren uitgelijnde, strakke compositie. Die compositie is zichtbaar gemaakt op de onderstaande afbeelding:

 

Deze beschrijving is geactualiseerd op 21 december 2015