Vermaert Konstschilderesse

B11

Bloemstuk in een vaas met figuren daarop en een sinaasappel

Verblijfplaats: Particulier bezit
Andere titels in literatuur:
Roses, a parrot tulip, carnations, ears of wheat, hyacinths and other flowers with butterflies in a Chinese vase, with an orange on a marble ledge
Drager: doek
Getekend: 2x:
'Maria V. O.' (rechtsboven) en
'Maria V. Oosterwijck' (in het midden onderaan op de rand van het tafelblad in sierlijke letters)
Datering: geen
Afmetingen: 56,5 x 50,3 cm (2842 cm2)
Bijzonderheden:

  • Kunsthandel Drumsheugh Art Galleries, 1980
  • Christies Londen (Sale 1576), 3 december 2014
    Verkocht voor £170,500 (€ 218.600)
    (verwachte opbrengst was £100,000 - £150,000)

Beschrijving:

Dit bloemstuk is geplaatst in een Chinese vaas met daarop de afbeelding van een zittende man:

Het bloemstuk heeft een roodwitte tulp als topbloem en als centrumbloemen een witte roos, een provenceroos, geel afrikaantje en een rood-wit gestreepte anjer. Als randbloemen zijn te onderkennen (vanaf linksonder met de klok mee): (…), een rood-gele lelie van de achterzijde bezien, blauwe ridderspoor, witte dovenetel, lichtlila sering, Siberische lis en (mogelijk) een rode pioenroos.
Het zilverkleurig blad van het kruiskruid, de distels, het gestreept gras en de twee tarwearen aan de rechterkant zijn elementen die ook op veel andere schilderijen van Maria voorkomen.
Het schilderij wordt verlevendigd met twee vlinders: een linksonder een rustende Atalanta (?) op het gestreept gras en een aan de rechterkant in het midden op een distelblad, een vrouwelijke Wapendrager. Linksboven op de sering zit een waterjuffer, ook een element dat meermalen voorkomt op doelen van Maria.
Rechts van de vaas ligt een sinaasappel op het marmeren tafelblad. Links van de sinaasappel ligt op het tafelblad een afgevallen bloemetje van de blauwe ridderspoor.

Bijzonderheden

De sinasappel met bloesem is bijna identiek aan de sinasappel met bloesem op het schilderij ‘Bloemen in een porseleinen vaas met daarnaast een sinasappel op een marmeren blad (B23). De parallelliteit van de twee Chinese vazen op beide schilderijen is opvallend, zoals ook het gestreept gras aan de linkerzijde van de vaas. Gelet op de verschillende voetstukken zijn het overigens niet dezelfde vazen.

De door rupsen of torren aangevreten bladeren van de distel, het afgevallen bloempje kunnen duiden op de vergankelijkheid van het mooie.

Het schilderij is sierlijk gesigneerd:

In de veilingcatalogus van Christie’s werd over dit schilderij het volgende vermeld:

“This small canvas, in which the artist employs vivid colours against a dark background, is a fine example of Oosterwyck's still-life work. The artist's deep religious conviction should not be overlooked in any of her compositions, with her careful selection of colours rich in symbolic meaning; white denoting innocence, red martyrdom, and the frequent depiction of butterflies representing the resurrection of Christ.”